Introduction to media science: Theory and method
2015-2016 - IMT2651 - 10 ECTS

Expected learning outcomes

See Norwegian version.

Topic(s)

  • Spoken and written language
  • Printing and the coming of a literate and political public sphere
  • The nineteenth century's media innovations
  • Media development in the twentieth century
  • Convergence and divergence
  • Structures and genres in digital media
  • The digital-literate institution
  • Hypertextuality
  • Interactivity
  • Multimediality

Teaching Methods

Lectures
Group works

Form(s) of Assessment

Other

Form(s) of Assessment (additional text)

Individual semester assignment

Grading Scale

Alphabetical Scale, A(best) – F (fail)

External/internal examiner

Internal examiner

Coursework Requirements

Yes.

Teaching Materials

(will be revised within semester start)

Artikler og bokkapitler

  • Orgeret, Kristin Skare (red.) (2012) Norske Medier – journalistikk, politikk og kultur, Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
  • Østbye H, Helland K, Knapskog K, Hillesund T (2007) Metodebok for mediefag, Fagbokforlaget

Additional information

Emnet er kun tilgjengelig for Bachelor i mediedesign.

Aktuelle tidsskrift i HiGs bibliotek:

  • Convergence, Information, communication and society, New Media & Society, Norsk Medietidsskrift, Visible Language, Visual Communication

Aktuelle klassenummer i HiGs bibliotek:

  • 070–, 302.23, 303.4833–

Aktuell støttelitteratur:

  • Crowley, David and Paul Heyer (2010). Communication in history: Technology, culture, society.Sixth edition. Boston: Pearson
  • Curran, James; Natalie Fenton and Des Freedman (2012). Misunderstanding the internet.London and New York: Routledge
  • Eliot, Simon and Jonathan Rose (eds) (2009). A companion to the history of the book. Chichester: Wiley-Blackwell
  • Engebretsen, Martin (2001). Nyheten som hypertekst: Tekstuelle aspekter ved møtet mellom en gammel sjanger og ny teknologi. Kristiansand: IJ-forlaget
  • Engebretsen, Martin, red. (2010). Skrift, bilde, lyd: Analyse av sammensatte tekster. Kristiansand: Høyskoleforlaget
  • Eriksen, Trond Berg (1987). Budbringerens overtak: Perspektiver på skriftkulturen. Oslo: Universitetsforlaget
  • Gripsrud, Jostein (2011). Mediekultur, mediesamfunn.4. utgave. Oslo: Universitetsforlaget
  • Haugsbakk, Geir (2010). Digital skole på sviktende grunnlag. Oslo: Gyldendal Akademisk
  • Vagle, Wenche, Margareth Sandvik og Jan Svennevig (1993). Tekst og kontekst: En innføring i tekstlingvistikk og pragmatikk. Oslo: Landslaget for norskundervisning / Cappelen