Theoretical expansion and elaboration
2013-2014
-
VIU8461
- 15 ECTS
Expected learning outcomes
• The student should be able to apply theories to networkmeetings
Topic(s)
• Group method
• Group therapy
• Family therapy
• Conversations with children
• Conversations with families
• Crisis management
• Relational treatment
Teaching Methods
Lectures
Group works
E-learning
Mandatory assignments
Practicum
Reflection
Meeting(s)/Seminar(s)
Tutoring
Form(s) of Assessment
Other
Form(s) of Assessment (additional text)
Group-based project presentation
Grading Scale
Pass/Failure
External/internal examiner
Internal examiner
Coursework Requirements
• Practice log 4 and 5
• Knowledge log 3 and 4
• Project log 3 and 4
• Discussion contribution 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 and 24
Teaching Materials
• Heap, K. (2005) Gruppemetode for helse- og sosialarbeidere. Oslo: Gyldendal Akademisk.
• Kjølstad, H. (2004) Gruppeterapi. Oslo: Gyldendal Akademisk.
• Hårtveit, H. & Jensen, P. (2004) Familien – pluss én: Innføring i familieterapi. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget.
• Kinge, E. (2006) Barnesamtaler: Det anerkjennende samværet og samtalens betydning for barn med samspillsvansker. Oslo: Gyldendal Akademisk.
• Glistrup, K. (2006) Hvad børn ikke ved ... har de ondt af: familiesamtaler om psykiske lidelser (2. utg.). København: Hans Reitzels.
• Dyregrov, K. & Dyregrov, A. (2007) Sosial nettverkstøtte ved brå død: Hvordan kan vi hjelpe? Bergen: Fagbokforlaget.
• Raundalen, M. & Schultz, J-H. (2006) Krisepedagogikk: Hjelp til barn og ungdom i krise. Oslo: Universitetsforlaget.
• Johnson, S., et al. (red.) (2008) Crisis resolution and home treatment in mental health. Cambridge: Cambridge University Press.
• Thorgaard, L. (2006) Relasjonsbehandling i pyskiatrien, bind I: Gode relationsbehandlere og god miljøterapi. Stavanger: Hertevig forlag.
• Relasjonsbehandling i pyskiatrien, bind II: Empatiens bevarelse i relationsbehandlingen i psykiatrien. Stavanger: Hertevig forlag.