Counselling and evaluation on net
2010-2011
-
K1164
- 5 ECTS
Prerequisite(s)
K1159 E-pedagogikk: Metodikk for nettbasert læring
Expected learning outcomes
Studenten skal effektivt kunne identifisere viktige kjennetegn ved gode læringsprosesser via nett, og bruke dette til å lage gode alternativer for vurderings- og veiledningsstrategier for nettbaserte kurs.
Studenten skal også kunne analysere betingelsene for å nå et gitt læringsmål i eget kurs, og velge vurderings- og veiledningsformer som understøtter læringsmålet på en god måte.
Topic(s)
- Særtrekk ved kommunikasjon via nettbaserte medier.
- Veiledning
- Definisjon og avgrensning
- Alternative veiledningsformer
- Grunnleggende prinsipper for veiledning på nett i et sosiokulturelt læringsperspektiv
- Evalueringsbegrepet, definisjon og avgrensning innenfor nettbasert utdanning
- Evalueringsformer
- Oppfølging og evaluering av nettbasert utdanning
- Utvikling av et veilednings- og evalueringsopplegg for eget prosjekt
Teaching Methods
Other
Teaching Methods (additional text)
Emnet gjennomføres casebasert i sin helhet via nett. Det legges derfor stor vekt på egenaktivitet og veiledning via webkonferanse som tilbys en gang i uka.
Form(s) of Assessment
Other
Form(s) of Assessment (additional text)
- Det skal leveres et opplegg for vurdering og veiledning i et selvvalgt prosjekt.
- Studenten skal levere et refleksjonsnotat på læringsprosessen i emnet, minimum 1 side.
Endelig karakter settes på grunnlag av en helhetsvurdering av disse elementene.
Grading Scale
Pass/Failure
External/internal examiner
Intern sensor
Coursework Requirements
Deltakelse på veiledning via nett innfor de emnene som tas opp. Arbeidskravene knytter seg til to ulike områder:
• Obligatoriske innleveringer
• Deltakelse i veiledning via webkonferanse
Obligatoriske innleveringer:
Det gis 4 skriftlige caseoppgaver i løpet av gjennomføringen, hvor samtlige skal være godkjent.
Deltakelse i veiledning:
Som deltakelse regnes egne innlegg/forespørsler og svar på andres innlegg. Det gjennomføres 2 caseøvinger via webkonferanse hvor studentene veksler på å være veiledere. Øvingene avsluttes med at studenten skriver et kort refleksjonsnotat på ca en side. Begge caseøvingene må være godkjent.
Teaching Materials
Se egen pensumliste for hele studiet.